wtorek, 16 czerwca 2015

Burgery z buraków i kaszy jaglanej

Różne burgery już u nas były (z ciecierzycy oraz soczewicowo-jaglano-brokułowy), ale z super zdrowych buraczanych jeszcze nie.



Oto one burgery z buraków i kaszy jaglanej

2 szklanki startych na tarce surowych buraków
0,5 szklanki kaszy jaglanej
2 garści słonecznika
3 garści płatków owsianych
2 garści siemienia lnianego
1 łyżeczka przyprawy, takiej mieszanki: sól, rozmaryn, szałwia, tymianek, czosnek, cytryna, estragon 
1 łyżeczka pieprzu ziołowego
opcjonalnie: garść posiekanej natki pietruszki/ suszonej pokrzywy

Kaszę jaglaną gotujemy, uważamy, żeby wyszła bardziej na sypko niż rozgotowana. Gdy już się ugotuje odcedzamy jakąkolwiek pozostałą wodę, odstawiamy do ostygnięcia, a następnie mieszamy ze startymi burakami. W młynku mielimy siemię lniane i płatki owsiane. Słonecznik podprażamy na suchej patelni. Wszystko dokładnie łączymy. Dodajemy przyprawy i natkę/pokrzywę. Mieszamy i odstawiamy na chwilę.
Nagrzewamy piekarnik do 200 stopni. Formujemy burgery, układamy na natłuszczonej blaszce (lub wyłożonej papierem do pieczenia). Pieczemy ok. 25 minut, po 15 minutach przekładamy na drugą stronę.
Polecam po upieczeniu odstawić je na chwilę, aby nie wkładać do bułki takich gorących.

Do burgerów użyłam bułek pszenno-żytnich, a oprócz tego:
musztardy jako sos na jeden spód, rozgniecionego awokado z czosnkiem i odrobiną papryki ostrej na drugi spód, do tego cebulka czerwona, sałata i całkiem smaczny pomidor. Całość wyglądała jak na pierwszym zdjęciu.

masa burgerowa

surowe burgery

Nie doceniamy buraków w naszej kuchni. Oprócz walorów smakowych, mają one również działania zdrowotne. Warto korzystać z buraków w swojej kuchni,ponieważ:
-wspomagają układ krwionośny dzięki zawartości przeciwutleniaczy; zawiera dużo witaminy C
-zawierają witaminy z grupy B oraz mangan, potas, magnez, żelazo oraz rzadko spotykane a cenne: cez i rubid
-zawierają dużo kwasu foliowego, który nie tylko wspomaga rozwój płodu, ale i zapobiega chorobom serca
-wzmacniają odporność organizmu, pomagają w walce z wirusami
-mają działanie zasadotwórcze, pomagają w problemach trawiennych
-mają właściwości oczyszczające.

1 komentarz:

  1. Mmmmmm! Uwielbiam!

    I glodna sie zaraz robie, jak widze te zdjecia.

    Uwielbiam buraki (pieczone cwiarteczki z piekarnika i pod kazda inna postacia. KAZDA)

    A buraczane burgery ostatnio jak robilam, to zagapilam sie i lekko juz mi sie zaczely przypalac, bo za dlugo byly w piekarniku.
    I byly w tej wersji chyba... jeszcze lepsze!

    OdpowiedzUsuń

Wystąpił błąd w tym gadżecie.