sobota, 30 sierpnia 2014

Kotleciki z soczewicy zielonej

No i tak. Koniec wakacji, zaczyna się przedszkole. Zaczynamy gotowanie dwóch dań do przedszkola. W zeszłym roku obiecałam sobie planowanie na cały tydzień, może w tym roku mi się uda. Ale nic sobie nie obiecuję, żeby nie było. :)

Wegebobo bardzo lubi kotleciki. Bardzo mnie to cieszy, bo mogę przemycić różne strączkowe pod ich postacią. Są one bardzo sycące. Lubi je też do rączki, tak po prostu.

Dziś przygotowałam takie szybkie kotleciki z soczewicy zielonej  (będą też na poniedziałek do przedszkola).

ok. 1 szklanka soczewicy zielonej
2 ugotowane ziemniaki
2 garści zmielonych płatków owsianych
2 łyżki oliwy z oliwek plus olej do smażenia
przyprawy: sól, pieprz, papryka słodka lub garam masala

Soczewicę gotujemy do miękkości, następnie odlewamy resztę wody, dodajemy 2 łyżki oliwy z oliwek i blendujemy na masę (nie musi być całkiem jednolita). Odstawiamy do ostygnięcia. Dodajemy dwa rozgniecione ziemniaki i dokładnie mieszamy. Zmielone w młynku płatki mieszamy z ciepłą wodą, tak aby powstała papka i mieszamy z resztą. Przyprawiamy. Formujemy kotleciki, obtaczamy w mące i smażymy z dwóch stron do zarumienienia. 

Można zajadać do obiadu, można w łapkę lub na kanapkę. 



Soczewicę bardzo lubię. Lubię ją dorzucać do zup na przykład, wtedy są one bardziej wartościowe. Dlaczego? Otóż soczewica:
-zawiera białko, skrobię i składniki mineralne takie jak: żelazo, magnez, sód i potas
-zawiera witaminy z grupy B, witaminę C i kwas foliowy

Dodatkowo:
-ma bardzo fajny smak
-można podawac dzieciom już od 6 miesiąca- na początek polecam czerwoną, bo jest delikatna
-oprócz dodawania do zup, kotlecików, można z nich robić świetne pasztety i pasty na kanapki


A chciałam się jeszcze pochwalić, że pomidorki koktajlowe się czerwienią dalej, więc codziennie kilka sobie zza okna zbieramy (reszta rośnie u babci na działce). 


Czy wiedzieliście, że oprócz bycia źródłem potasu i manganu, pomidory są też źródłem lipokenu, który ma działania przeciwutleniające? Nie traci on (lipoken) swoich wartości podczas obróbki termicznej, a nawet na niej zyskuje. 


Czy też szykujecie się do przedszkola/ szkoły? :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz