środa, 2 grudnia 2015

III Konferencja Bliskości dzień 1

Konferencja Bliskości już po raz trzeci odbyła się w Warszawie. Tym razem 28-29 listopada. Cieszyłam się ogromnie, że wezmę w niej udział po raz drugi. Byłam na pierwszej, jednodniowej jeszcze konferencji, a w zeszłym roku nie było mi dane dojechać ze względu na końcówkę ciąży.
Dla nas to nie lada wyprawa. Do Warszawy mamy ponad 500 km, więc był to 3 dniowy wyjazd. Dzięki mojemu mężowi mogłam uczestniczyć całą sobą. :)

Po co jechałam na 
Konferencję Bliskości?
Po wiedzę. Po naładowanie akumulatorów. Po kolejne inspiracje do pracy z ludźmi, tymi małymi jak i dużymi. Z nadzieją na mile spędzony czas, spotkanie ludzi, którzy widzą świat podobnie jak ja, ale i tych, którzy widzą go inaczej, spotkanie znajomych, wymianę doświadczeń. To wszystko się tam wydarzyło. Nie przewidziałam jednak, że wrócę z czymś jeszcze... . Chęcią i siłą, aby zadbać również, a może i przede wszystkim o siebie. 

Dalej jestem pod wpływem tych dwóch dni i ciężko mi zebrać myśli. Dobrze, że robiłam notatki.

DZIEŃ PIERWSZY

Zaczęło się lekkim, ale jakże pozytywnym tematem: blogi ojców w rodzicielstwie bliskości prowadzonym przez Marcina Perfuńskiego z supertata.tv. Powiem Wam, że byłam zachwycona. Przede wszystkim świetne i rzetelne przygotowanie tematu. Marcin przedstawił szerokie pojęcie rodzicielstwa bliskości ukazane przez ojców w ich tekstach. Cieszę się, że poznałam kilka nowych blogów. Mam nadzieję, że znajdę czas, aby na nie zaglądać:
www.naludzi.pl  www.tatawbudowie.pl     www.zuchpisze.pl    oczekujac.pl  www.blogojciec.pl (którego bardzo lubię, choć uważam, że ostatni tekst o szczepieniach nie jest fajny, ale jego blog niech pisze, co tam uważa :)).
Fajne jest spojrzenie facetów na rodzicielstwo, niekonieczne nazywają po imieniu "rodzicielstwo bliskości", ale możesz wyczuć, że ono tam jest. 

Pan 
Tomasz Chodkowski z firmy Medela. "Jak domagać się poszanowania praw do ochrony karmienia piersią".Niesamowite, że okazuje się, że w Polsce mamy naprawdę świetne prawo (w porównaniu do innych krajów), które chroni karmienie piersią, a jednak nadal tak często rozwiązaniem na problemy laktacyjne jest podanie mieszanki. W Polsce wydaje się ponad 100 mln złotych na refundację sztucznego mleka!
Dodatkowo podanie sztucznej mieszanki to interwencja medyczna, która powinna być odnotowana w karcie pacjenta.
A czy Ty będąc w ciąży wiedziałaś, że masz prawo do 30tu wizyt edukacyjnych położnej, które mogą się odbyć indywidualnie u Ciebie w domu?!
Pan Tomasz jak zwykle rzeczowy, konkretny, namawiający do działania. :)

Kolejny wykład Alicji Kost z mataja.pl- naukowego bloga o rodzicielstwie. Wykład miał na celu ukazanie naukowego spojrzenia na rodzicielstwo oraz pokazanie, że wyniki wielu badań naukowych są na korzyść rodzicielstwa bliskości- to nie jest tylko wymysł eko-rodziców, ale taki styl życia (bo nie chcę nazywać tego wychowaniem) ma sens. To taki "chwyt" dla niedowiarków, tych, którzy potrzebują naukowych dowodów- fajnie, ze Alicja podała przykład własnej osoby. Ja sama dużo polegam na intuicji, więc takie naukowe podejście do rodzicielstwa niekoniecznie jest mi bliskie. Ale lubię czytać na ten temat, otrzymywać argumenty naukowe i sama często ich używam podczas warsztatów z rodzicami.

Panel dyskusyjny z udziałem Agnieszki Stein, Moniki Szczepanik oraz Marty Sikorskiej zatytułowany 
Rozmowy bez przemocy - NVC a Rodzicielstwo Bliskości odebrałam bardzo osobiście i ze wzruszeniem nawet. Panel ukazał taką bardziej ludzką -powiedziałabym nawet- twarz czy też stronę porozumienia bez przemocy. Dla wątpiących to nie są wyuczone regułki jak rozmawiać z ludźmi. Nie są nawet to sformułowania, których używamy. Świetnie się ich słuchało.
Jestem wdzięczna Marcie Sikorskiej za powiedzenie, że "lubi swojego szakala". Ja chyba też. To nie jest tylko ta ciemna strona mocy. Myślę, że więcej osiągnę, gdy zacznę się bardziej wsłuchiwać w mojego szakala, niż gdy dalej go będę tłumić i obwiniać się za jego pojawianie się. (dla wtajemniczonych w porozumienie bez przemocy :)).

Sądzę, że wiele wyniosłam również z wykładu Agnieszki Stein na temat 
Empatii. Nadal mam w głowie ten temat. Tym bardziej, że wydaje mi się on szalenie ważny dziś, obecnie, wobec sytuacji na świecie chociażby. Jest kilka myśli przewodnich tego wykładu, nad którymi sama pragnę popracować. Życzę sobie i nam wszystkim, aby słowa Agnieszki, że jest w nas więcej empatii niż myślimy- były rzeczywistością.
  • jak ważna i trudna jest empatia do samego siebie
  • jesteśmy stworzeni do empatycznego myślenia
  • empatii możemy się nauczyć
  • nie myślmy tylko w kategoriach "dobre i złe"
Obszernie o wykładzie hiszpańskiego pediatry Carlosa Gonzaleza napiszę na stronie www.wegeblw.pl jak tylko znajdę trochę czasu.

Kilka zdjęć z pierwszego dnia (wybaczcie, ale aparat został w domu).










To tyle na dziś, część druga wkrótce.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wystąpił błąd w tym gadżecie.